Loading...
Frokost og lunsj

Havregrøt med eple – høstlig frokostfavoritt

Havregrøt

Havregrøt med eple er et must på høsten når de norske eplene endelig er her. Havregrøt er sunn, enkel, rask og veldig god frokost eller lunsj. Havregryn bør vi definitivt spise mer av. Det er rikt på en type fiber kalt betaglukan som kan bidra til å styrke immunforsvaret og holde blodsukkeret under kontroll. I tillegg inneholder disse herlige grynene jern, sink, magnesium og vitamin E blant annet.

Jeg anbefaler å bruke store havregryn fremfor små (lettkokte). De er helt like når det kommer til næringsinnhold (kalorier, fiber, proteiner og karbohydrater), men store havregryn kan holde deg mett lenger fordi tarmen må jobbe litt ekstra med disse grynene og bruker litt lenger tid på å bryte dem ned i forhold til med de lettkokte havregrynene. Blodsukkeret stiger dermed litt langsommere. Jeg liker også at det er litt mer tyggemotstand i de store havregrynene. Når det er sagt fungerer det selvfølgelig veldig fint med lettkokte også om det er det du har i kjøkkenskapet.

Havregrøt med eple er supert å ha med på jobb eller skole. Ha den ferdigkokte grøten over i en mattermos og ha toppingen i en egen boks. Bruk gjerne litt ekstra væske siden grøten vil tykne litt frem til du skal spise.

Jeg tilsetter en spiseskje proteinpulver til grøten min. Litt ekstra proteiner gir bedre metthet. I tillegg er proteiner viktige for mange funksjoner i kroppen, særlig oppbygging og vedlikehold av muskler og vev. Har du ikke proteinpulver kan du droppe det eller erstatte det med gresk yoghurt, kesam eller cottage cheese. Du kan også røre inn et rått egg når grøten er ferdigkokt. Jeg bruker proteinpulver med vaniljesmak i havregrøten, den søte smaken fra vanilje passer perfekt sammen med epler. Proteinpulver har jeg alltid i hus. Det gir enkelt litt ekstra proteiner og god smak til alt fra chiapudding og grøt til smoothie.

Topp havregrøt med epler med ekstra epler, nøtter eller hjemmelaget mandelsmør og masse kanel. Jeg liker også å ha over litt sukrinsirup. Supergodt og veldig enkelt! Ikke dropp nøttene/nøttesmøret – litt sunt fett i måltidet bremser nemlig blodsukkeret ditt og sørger for bedre metthet. Foretrekker du smørøye på grøten kan du så klart ha det.

Havregrøt med eple
Havregrøt med eple
Print Recipe
Havregrøt med eple - høstlig frokostfavoritt
Porsjoner
porsjon
Ingredienser
Topping
Porsjoner
porsjon
Ingredienser
Topping
Instruksjoner
  1. Ha havregryn, mandelmelk og salt i en gryte. Riv halve eplet og ha det i gryten sammen med resten.
  2. Kok opp og la grøten koke til den har en fyldig og god konsistens, ca 10 minutter.
  3. Rør inn proteinpulveret og tilsett mer væske om det trengs.
  4. Ha grøten over i en skål og topp med eple i biter, nøtter og sukrinsirup eller annen søtning.
  5. Kos deg og nyt 🙂
Notater

Trenger du litt ekstra metthet? Rør inn et sammenspisket egg eller en skje kokosolje i grøten rett før servering. Du kan også servere grøten med smørøye!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.