Loading...
Middag

Luftig hjemmelaget fiskegrateng med makaroni

Oppskrift fiskegrateng

Hjemmelaget fiskegrateng er super og sunn hverdagsmiddag. Hvit fisk bør vi spise flere ganger i uka for å få i oss de anbefalte mengdene av jod, et sporstoff som har mange viktige oppgaver i kroppen. Mange av oss får for lite jod. Så sett denne herlige gratengen på middagsbordet. Både barn og voksne digger hjemmelaget fiskegrateng!

Jeg bruker torsk, men du kan selvfølgelig bruke andre typer hvit fisk. Her kan du også bruke fiskerester etter gårsdagens middag. Jeg foretrekker å la fisken trekke før jeg har den i gratengen. Bruker du rå fisk må du lage ekstra tykk saus siden fisken vil avgi en del væske.

For ekstra luftig og god fiskegrateng blander jeg inn stivpiskede eggehviter til slutt. De næringsrike eggeplommene brukes i den hvite sausen.

Lag gjerne stor porsjon og frys ned stekt eller ustekt i aluminiumsformer eller ildfaste former.

Server fiskegratengen med ditt favorittilbehør. Revne gulrøtter er et must, gjerne med litt friskpresset sitronsaft over. Både makaroni og kokte poteter smaker godt til.

Har du lyst på mer middagsinspirasjon med torsk finner du oppskrift på en smakfull og skikkelig digg fiskesuppe med red curry her.

Luftig hjemmelaget fiskegrateng med makaroni
Fiskegrateng med makaroni
Hjemmelaget fiskegrateng
Luftig hjemmelaget fiskegrateng
Print Recipe
Luftig hjemmelaget fiskegrateng med makaroni
Forberedelse 30 minutter
Koke/steketid 30-40 minutter
Porsjoner
porsjoner
Ingredienser
Forberedelse 30 minutter
Koke/steketid 30-40 minutter
Porsjoner
porsjoner
Ingredienser
Instruksjoner
  1. Sett ovnen på 180 grader.
  2. Kok opp en stor kjele lettsaltet vann. La fisken trekke i 6-8 minutter. Legg fisken over på et fat og sett til side.
  3. Kok makaroni som anvist på pakken. Sil av vannet og sett til side.
  4. Nå skal du lage hvit saus. Bruk en stor gryte som du kan blande det hele sammen i til slutt.
  5. Smelt smøret i gryten. Ha i hvetemel og bland det inn med visp. La det surre noen minutter på middels varme. Tilsett litt melk av gangen. Rør det klumpfritt mellom hver gang du sper med melk. La sausen småkoke i 3-4 minutter mens du rører.
  6. Ha salt, pepper og muskatnøtt i den hvite sausen. Rør inn purreløk og persille.
  7. Skill eggene og rør inn eggeplommene i sausen. Tilsett så makaroni og fisk i små biter.
  8. Stivpisk eggehvitene. Vend dem forsiktig inn i sausen for å beholde luften i eggehvitene.
  9. Fordel fiskegratengen i en smurt form. Ha over griljermel og sett formen i varm ovn. Stek i 30-40 minutter. Hvor lang tid det tar kommer an på hvor stor form du bruker. La den steke til den har hevet seg litt og har en fin gyllen farge.
  10. Server hjemmelaget fiskegrateng med revne gulrøtter, kokte poteter eller makaroni.
Notater

Skal du steke flere former samtidig bør du bruke varmluft. Sett da ovnen på 175 grader og bytt plass på formene halvveis i steketiden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.