Loading...
Smoothie og annen drikke

Smoothie med bringebær, blomkål og brokkoli

Smoothie med bringebær, blomkål og brokkoli

Smoothie med bringebær er skikkelig frisk og god, holder deg mett lenge og er like fin til frokost som å ha med i en termos til lunsj eller på tur. Jeg tilsetter alltid grønnsaker i smoothien, det er jo den letteste måten i verden å få i seg grønnsaker i alle regnbuens farger. Her har jeg brukt blomkål og brokkoli, men bruk det du har liggende. Spinat og grønnkål er også favoritter i smoothie hjemme hos oss – de setter lite smak og er fulle av næring.

I tillegg til bær og grønnsaker er det viktig å tilsette gode fettkilder i smoothie – det metter godt og bidrar til stabilt blodsukker og økt opptak av vitaminer og mineraler fra bær og grønnsaker. Her har jeg brukt eggeplommer og kokosmelk som begge gir en fyldig og god konsistens. Avokado kan også brukes for å oppnå den samme herlig kremete konsistensen. Jeg er dessverre så uheldig at jeg reagerer med forferdelige magesmerter om jeg får i meg avokado så det kan jeg ikke bruke selv. Men tåler du det er det kjempefint å bruke i smoothie!

Eggeplomme er en liten vitaminbombe som det kan være lurt å få i seg hver dag – og best virkning får vi om den inntas rå som her. Eggeplommen er full av vitaminer og mineraler – naturens multivitamin rett og slett! Det eneste den mangler er vitamin C, det får vi i denne smoothien fra bærene og grønnsakene. Både blomkål og brokkoli er rike på vitamin C som bidrar til å styrke immunsystemet.

 

Smoothie med bringebær,  blomkål og brokkoli
Smoothie med bringebær,  blomkål og brokkoli
Smoothie med bringebær,  blomkål og brokkoli

 

Ingredienser til smoothie med bringebær:

200 g frosne bringebær

100 g frossen blomkål- og brokkoliblanding

en stor sss cottage cheese eller gresk yoghurt

2 eggeplommer

1 ss kollagen (kan droppes eller erstattes av proteinpulver)

1/2 dl kokosmelk

vann til passe konsistens

 

Valgfri topping:

granola eller nøtter og frø

peanøttsmør

frukt og bær

 

Slik gjør du:

Ha alle ingrediensene i en blender og kjør til du har en jevn smoothie. Tilsett vann til passe konsistens. Selv liker jeg at smoothie er skikkelig tykk og god slik at jeg kan ha masse god topping på.

Ha over i en skål eller et glass og ha gjerne på litt topping.

Dette er en stor porsjon smoothie. Har du rester igjen kan du ha det over i en termos og kose deg med når du er småsulten senere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *